Tīģeru paaudze bez zobiem

Mūsu mazajā izglītības glāzē Ķīļa reformas ir sacēlušas pamatīgu un sen nepieciešamu vētru, kura neizprotamā kārtā (par spīti dažādas aptaujās – vecāku un daudzu skolotāju, atsevišķu institūciju diezgan lielajam atbalstam) plosās diezgan gausu. Vēl pārsteidzošākais ir tas, ka visi jau atklāti runā par karaļa kailumu, kamēr vēl daudzi palikušie vecie monarhi taisnojas – pamato, paskaidro, neskaidri, nereāli, Ķīlis ir rupjš, nepietiek naudas…

Tikmēr mūsu ziemeļu kaimiņu glāzē notiek kas tāds, kas mūsējā sakacina ūdeni… Runa ir par Igauņu iniciatīvu mācīt programmēšanu no pirmās klases. Protams, Igauņi atšķirībā no latvju bāleliņiem nav pieticīgi un māk mušu parādīt kā ziloni un buljonu pasniegt kā sautējumu.

Par Igauņu iniciatīvu – nav jau tā, ka viņi no zila gaisa pēkšņi to dara. Stāsts drīzāk ir par otro fāzi „Tīģera lēcienā”, jebšu turpinājums Igauņu 1998.gada programmai ar kuru visās skolās ieviesa gan tehnoloģijas gan IKT mācīšanu. (http://www.tiigrihype.ee/en). Turklāt Tīģera lēciens, šo programmēšanas programmu balsta diezgan racionālā aprēķinā.

Vēl vairāk, Igauņi nav pirmie, kas par to domā, bet ir pirmie kas to dara valstiskā līmenī. Atcerēsimies, kaut vai pirms pusgada Britānijā aizsākto diskusiju par problēmām IKT mācīšanā, kad britu izglītības ministrs izteicās, ka Informātikas „standarts” ir čābīgs (http://www.bbc.co.uk/news/education-16493929).

Galvenā ziņa (veca patiesība), ko Briti  pasaka – “The current lessons are essentially irrelevant to today’s generation of children who can learn PowerPoint in a week.” “Children are being forced to learn how to use applications, rather than to make them. They are becoming slaves to the user interface and are totally bored by it,”. Par pirmo varu apstiprināt – mani 6.klases skolēni divās stundās apguva 3d arhitektūras programmu, par otro – mans viedoklis – ja tu neko īsti neproti pabeidzot skolu, tā ir diezgan bezjēdzīga, vēl vairāk – ideja skolēnos likt no sākuma radīšanas prasmi, nevis patērētāja, ir kaut kas, ko varētu aizgūt arī mēs…

Kāds protams fonā varētu runāt par Igauņu attīstību un Britu bagātību, bet smejies vai nē „Ķīļa planšetes 2015.gadā” nav nekāds veiksmes stāsts, bet drīzāk iešana līdzi laikam ar lielu nobīdi. (Īsumā par manām domām par šo – varat klausīties LR raidījumā – mms://ier-w.latvijasradio.lv/pppx/weblr1/20401.wma vai http://lr1.latvijasradio.lv/zinas/g00004.htm (Jaunie par izglītības nākotni)). Rupji jau skan, bet mēs tehnoloģiju lietošanas jomā skolās atpaliekam pat no „trešajām pasaules valstīm”. Divi piemēri, viens – Indijas skolēnu „planšetizācija” (kas gan cik noprotu aizsākusies ar šo mācību gadu), bet kas ir pat stilīgāks piemērs – PERU (jā, nabadzīgā Dienvidamerikas valstiņa), kas iesaistījusies jau kopš 2007.gada programmā „One laptop per child”, sekojot veiksmīgam piemēram URUGVAJĀ (!) un nu jau 5000 skolās ir iegādājusies aptuveni 1000000 XO’s un turpina!!!

Ieskatam par „One laptop per child”:

Protams, katrs standarta latvietis atradīs 3 iemeslus kā par šo papukstēt, un tieši tāpēc, šoreiz stāsts īsti nav par tehnoloģijām, bet par mūsu prasmi pukstēt un čakarēt. Jo nav jau obligāti jārunā par tehnoloģijām un IKT prasmēm, varam kaut vai kā piemēru ņemt Kalnu Karabahu (http://www.e-klase.lv/lv/raksts/zinas/pasaule/sahs-skolu-macibu-programmas/) un šaha mācīšanu.

Skumīgākais ir tas uz ko Latvijā esam gana naski – esošā restrukturizēšana (lasi – sačakarēšana), piemērs – vēsture – nu ņēma un sadalīja, tagad uz otro ciklu, jau aizmirsuši solījumu nodrošināt vēstures grāmatas (nepietiek ar to, ka reāli tika nodrošinātas tikai Latvijas vēstures grāmatas), bet šobrīd 7.klasē vispār grāmatu nav (ir protams Purēna kompilācija un 10 ls komplekts, bet tas jāiepērk pašiem)… Otrs, piemēram – nemitīgā šaudīšanās un izglītības „mainīšana”, piemērs – soc.zinību grozīšana (šobrīd gaidu ar pārsteigumiem jauno „veselības mācību” [vai ar šausmām gaidu, kad paziņos, ka jaunie pētījumi par narkotiku lietošanu būs jārisina skolā (http://www.apollo.lv/zinas/latvija-24-skolenu-vecuma-no-15-lidz-16-gadiem-ir-lietojusi-marihuanu/531007)]).

Pie katras labas idejas un iniciatīvas tas, kas tiek izdarīts – izveidots standarts, paraugprogramma un labākajā gadījumā pāris semināri skolotājiem… bet ar to arī viss apstājas… Vai vēl labāk – izmantojot Eiropas naudas labas lietas tiek aizsāktas, bet jautājums – vai novestas līdz galam? Šeit piemērs – kas turpmāk notiks ar DZM projektu? Vai nebūtu loģiski investēt tajā, lai nodrošinātu turpinājumu? Lai novērtētu sasniegto? LAI BEIDZOT skolēnus ieinteresētu Dabas zinībās(zinātnēs)???

Beidzot būtu lietderīgi sākt Latvijā apjēgt – Somu ceļš bija ilgs (nevis 2-3 gadi, bet 10 gadi), Igauņu Tīģeru paaudze rezultātus parādīja 5 gadus pēc programmas aizsākuma, tas nozīmē – jebkura iniciatīva izglītībā nenotiek vienā dienā + tā prasa pastāvīgu atbalstu, investīcijas un pētniecību!

Atskanot debesu zvaniem – ir pilnīgi vienalga kas tas ir – programmēšana, šahs vai sēņošana un „folklorā aprakstīto bāleliņu amati”, ja ko grib ieviest skolā – tam vajag naudu, atbalstu, personālu, tehnoloģijas, turklāt pēc 2 gadiem nevar bļaut – nebija labi, vajag ko citu. Otra patiesība – tas ir jādara masveidā! Nepietiek, ka vienā skolā fakultatīvi māca labas lietas, ja tā ir VALSTS iniciatīva, tad tas ir jādara VALSTS mērogā. Trešā lieta – zaudēt jau vairs īsti nav ko, jo mūsu Tīģeru paaudze izaug bez ZOBIEM…

Advertisements

2 komentāri on “Tīģeru paaudze bez zobiem”

  1. par apzināti neapzinātu labu lietu čakarēšanu varu tikai piekrist. reizēm šķiet, ka esam tik tālu paraduši dzīvot no Visuma atdalītā telpā, ka jebkura pārmaiņu iniciatīva izsit mūs no tik ierastā līdzsvara un komforta zonas. turklāt pārsteidzošākais tai visā šķiet tas, ka ar veselo saprātu lielākā daļa no mums (esmu drošs par to) saprot, ka Ķīļa iecerētās reformas ir labākais, kas ar izglītības politiku līdz šim ir noticis. vienkārši jebkura veida kustība ikvienam, kas pieradis tikai sēdēt un bubināt, sagādā pamatīgas ciešanas. un nav jābūt maratona distancei, lai piekustu. mēs taču zinām, ka aizdusa ķer arī sprinterus.

    ļoti gribas, lai mūsējiem izdotos noskriet! un tīģerim parādītos zobu. vismaz tie, kas gudrības.

  2. Bruno B saka:

    Paldies par rakstu! Tavs labākais blogs, manuprāt 🙂


Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s