Muļķudroša interaktīvā tāfele

Pirmā piezīme – šis ir ieraksts, kas var atvieglot skolotāju dzīvi.

Otrā piezīme – muļķudroši risinājumi izglītībā ir risinājumi, kas piemēroti parastiem mirstīgajiem, vairāku iemeslu dēļ – tie ir jautri, tie ir interesanti, tie ir lēti. To galvenā funkcionalitāte ir pielietojamība – tos ir interesanti lietot (ieviest) ne tikai pašam, bet iespējams arī skolēniem + tiem var būt laba ietekme uz mācību sasniegumiem (vēl nav zinātniski pierādīta). Tos lietojot nav jābaidās no neveiksmēm, neveiklībām, lieliem zaudējumiem, tie nerada sterilu vidi. Pats ar muļķudrošiem risinājumiem izglītībā aizraujos kopš Iespējamās Misijas vasaras skolas, kad nācās likt lietā iztēli un misijas kolēģa Raivja spožo inženiera prātu un tehnisko roku (diemžēl pirmais episkais muļķudrošo balsošanas pulšu tvīts ir zudis vēstures arhīvos), kas kulminēja Ritošā sastāva stūrītī DZM izstāde – http://ej.uz/5htj. Zināmā mērā manā klasē viss ir muļķudrošs – sākot no manis paša, beidzot ar vienīgo plastmasas papardi; bērnu klades glabājās Augļu programmas ābolu kastēs, bērnu darbi stiprinās izmantojot gumijkaros zudušās gumijas, pat projektors pie griestiem ir stiprināts ar muļķudrošiem savilcējiem; godīgi – vienīgais klasē kas nav muļķudrošs ir Burbulis (Betta splendens), bet viņš tāpat neko nedara.

Trešā piezīme – šis noteikti nav tiem, kas vēlas gatavus risinājumus, nevēlas pasvīst un vispār ir diezgan garlaicīgi un nīgri cilvēki pēc būtības.

Muļķudrošās interaktīvās tāfeles priekšvēsture.

Vienā jaukā dienā misijas kolēģes Ingas ievietotais tvīts – http://ej.uz/urbv, mani ieintriģēja – Oxfordas maģiskais papīrs; un tomēr neesmu gatavs maksāt +/-225£ par maģisku papīru, ja vien tas nenāk no pašas Cūkkārpas kopā ar Dumidora autogrāfu. Sāku meklēt alternatīvus risinājumus, kā panākt analogu interaktivitāti, un starp daudzajiem simtiem uzdūros Jāņa Lī (Johnny Lee) TED runai (http://ej.uz/xttf). Ņemot vērā, ka redzētais šķita gaužām vienkāršs + gana lēts = ņem vienu Nintendo Wii pulti un vienu IRled marķieri un viss notiek, amats bija rokā (ideja kokā). Vēl vairāk, ja reiz to pulti var izmantot ne tikai dzenājot golfa bumbiņu pa virtuālu Kalifornijas zālienu, bet pat vadīt reālu zāles pļāvēju (sic) – http://ej.uz/5pmz, tad tam nevajadzētu sagādāt nekādas grūtības.

Projektam nepieciešamie resursi un aptuvenās izmaksas.

Svarīgākais, kas projekta īstenošanas laikā ir nepieciešams un ko nevar nopirkt par naudu, ir entuziasms un gatavība sīkām ķibelēm, bet pārējais ir sekojošs:

1)     Viens draugs ar Nintendo Wii. Ja draugu nav, šis blogs nepalīdzēs; ja draugu ar Nintendo Wii nav, tad pults internetā maksā sākot no 20 Ls (noteikti var atrast arī lētāk. NB – lētos pakaļdarinājumus neiesaka, jo tie nedarbojas); Ja draugs ir, bet pulti nav gatavs aizdot, tad ir jāpārdomā draudzība. (pultij pašai nekas nenotiks, ja vien procesa laikā to nedauzīsi un nemētāsi)

2)     IR (nevis žurnāla, bet Infrasarkano staru) led diode, tās turētājs, nedaudz vadi, slēdzis, 1 baterija (AAA) un viens vecs marķieris. Kopējās izmaksas +/- 1Ls, ja vien nedara kā mēs – 3 lampiņas nodedzinājām (katra maksā 15 santīmus – http://ej.uz/tur8).

3)     Vismaz viens Latvijas izcilnieks 6.klases skolnieks (man ir tikai viens, bet varētu būt vairāk), kurš saliek kopā IRled marķieri. Kā alternatīva var kalpot vīrs vai mīļākais pēc profesijas elektriķis. Galīga izmisuma stāvoklī to var darīt pats, bet tomēr kopā ir jautrāk.

4)     Programmatūra – viss minimāli nepieciešamais ir atrodams wiimoteproject.com.

5)     Dators ar Bluetooth adapteri un atbilstošiem socketiem. Windows 7 lietotāji var neuztraukties.

6)     Labs garastāvoklis [vienīgais sarakstā ko nevar aizņemties vai nopirkt].

Projekta realizācija.

Visilgākais posms projekta realizācijā bija nepieciešamo lietu iegādāšanās un ceļošana, sarunas pie drauga, pārējais viss neaizņem daudz laika:

1)     IRled marķiera izgatavošana (sekojot instrukcijām aptuveni 20 minūtes, nesekojot, kā mūsu gadījumā divas dienas ar pārtraukumiem).

2)     Programmatūras savietošana – atkarīgs no datora lietošanas prasmēm un vēlmes (no īsāka līdz garākam periodam, ja vien nevēlies iegādāties par 29$ programmatūru, kas visu izdara pati…).

Tālākais – 1.solis – pieslēdz pulti (nospied 1&2 un sapāro ar datoru). 2.solis – startē aplikāciju (ja pareizā, tad viss ir čiki-piki). 3.solis – novieto pulti tā, lai tā ķer virsmu, uz kuru projicē vai kura kļūs interaktīva. 4.solis – kalibrē. 5.solis – darbojies.

Kāds varētu jautāt – kur tad ir tāfele? Principā tāfele var arī nebūt, var izmantot vecu TV, ja vien iemanies to pieslēgt datoram kā ārēju monitoru, vai īpaši attīstītu iluzionista prasmju gadījumā vispār bez projekcijas (piemēram, zīmējot domu kartes, veicot pierakstus, kas parādās tikai datora ekrānā) – vienīgais ierobežojums ir Wii pults uztveršanas efektīgais diapazons ~ 5 metri, līdz ar to interaktīvu vari padarīt pat skolas gaiteņa sienu, kas dažādās vietās pieliekot punktu, iedarbina skaņu vai gaismu, vai kādu niknu skolotāju.

Pirmie izmēģinājumi.

Pa lielam viss kā pa sviestu, ņemot vērā kopējās pašreizējās projekta izmaksas – var vadīt datoru (lietot kā pointeri), var izmantot rakstīšanai, var izmantot whiteboard programmas, lai darītu vien Dievam un programmu izstrādātājiem zināmas lietas. Turklāt procesā diezgan aizrāvos, skati video:

Tāpat arī aizrāvās skolēni.

Turpmākā aplikācija.

Skaidrs kā diena, ka tas nedrīkst beigties ar to, ka skolotājs priekšā gorās ar plašu smaidu vai 3 skolēni stundas laikā dabū paspaidīt podziņas, kamēr pārējie skatās. Līdz ar to jautājums ir par jēgpilnu un efektīvu izmantošanu stundās. Primāri jau daudz vieglāk vadīt prezentācijas – līdz šim izmantoju savu Samsung Galaxy S2 vai Logitech bezvadu peli, nelaimīgā kārtā esošajam datoram nav komplektācijā tālvadības pults (iepriekšējam bija un tas tiešām bija parocīgi). Otrkārt – mazāk tērēsies baltās tāfeles marķieri + būs iespējas saglabāt piezīmes vai bērnu rakstītos piemērus, stundas aktualizācijā veidotas domu kartes un sarakstus vairs nevajadzēs bildēt. Treškārt un galvenokārt – nāksies sākt domāt un veidot uzdevumus, kas iekļauj interaktīvās tāfeles iespēju izmantošanu, ar to domājot ne tikai vienkāršu – click&animate ppt. prezentāciju ,piemēram, elementāru testu, vai drag&drop flash uzdevumus, galvenokārt potenciālu saskatu izmantojot paplašinātās realitātes (AR) iespējas stundās, sākot ar pilnvērtīgāku googleEarth izmantošanu vēsturē (pirmās ziņas par Seno Romu sekos pavisam drīz). GoogleEarth līdz šim esmu vairāk izmantojis kā prezentāciju rīku, tomēr tā funkcionalitāte kopā ar interaktīvo tāfeli un aktīviem bērniem kļūst plašāka – veidojot datu kartes un uzdevumus pašā kartē, t.i. vēsturi un tās stāstus tur, kur tas notika – redzēt Romas kolizeju toreiz un tagad, vai sekot līdzi slavenu vīru karagājieniem.

Nākotnes potenciāls izmantojot aprakstīto un līdzīgus verķus.

Ja šķiet, ka Nintendo Wii pults izmantošana Muļķudrošas interaktīvās tāfeles radīšanai ir ohoo, tad patiesība tas vēl ir tikai sākums un neliela daļa no potenciālajiem Muļķudrošajiem risinājumiem izglītībā. Tā ,piemēram, tas pats Jānis Lī ir radījis vēl divus interesantus projektus. Pirmais no tiem ir pirkstu sekošana; daudzi ir redzējuši kā Toms Krūzs īpašajā Spīlberga ziņojumā gaisā rokas vicinot kontrolē datoru un projicē visu ko, un paredz kur notiks slepkavības, līdzīgi varētu arī stundās. Jā, iespējams, tas atgādinātu brāļu Kokaru labākos dzīves gadus, un tomēr veidot projekcijas un interakcijas kļūtu vēl vienkāršāk. Otrs, šķiet vēl fantastiskāks – sekošana galvai, t.i. attēla demonstrācija atkarībā no skata punkta, padarot trīs dimensiju attēlus no pasīviem par aktīviem (vienmēr taču ir vēlme aplūkot, kas notiek aiz stūra), kas kopā ar teiksim Microsoft Photosynth dotu iespēju izstaigāt objektu nevis klikšķinot, bet kustoties telpā, kas piedevām maksātu nevis tik cik Nāves zvaigznes 3D kristālu projektors no Zvaigžņu kariem, bet tik cik pāris Nintendo Wii pultis un izveicība. Šāda kombinācija ar Google ArtProject pārvērstos par iespēju pastaigāt un ne tikai paklikšķināt pa muzejiem visā pasaulē.

Tāpat ir arī nu jau cits Microsoft verķis – Kinekts, ko jau labu laiku mēģina un visādi atraktīvi arī izmanto mācībās (tomēr tā cena vēl nav nokritusi līdz muļķudrošo cenu diapazonam).

Galvenie projekta + un galvenie –

+ projekta cena, potenciāls, lietojamība, vienkāršums, mobilitāte, nepatīk – izmet iespēja, iespēja demonstrēt bērniem tehnoloģiju lietošanas multifunkcionalitāti un iztēles neierobežotību, un tā varētu turpināt…

– nav skārienjūtīguma, nav spožuma, pa gabalu un no tuvuma neatgādina kosmosa staciju…

Vispār jau ir grūti saskatīt mīnusus, līdzīgi kā citiem muļķudrošajiem risinājumiem, beigu galā – nepatīk – izmet un neviens nevarēs pārmest…

P.S. Ja ir kādi detalizēti jautājumi vai interese – rakstiet komentāros.

NB! Interaktīvā tāfele neatbrīvo no atbildības! 

Advertisements

4 komentāri on “Muļķudroša interaktīvā tāfele”

  1. Andris saka:

    😀 no tuvuma neatgādina kosmosa staciju 😀

  2. Oskars saka:

    Vai Tu man palīdzēsi pie tādas tikt???????

    Jā, Tu to IZDARĪSI!!!!

    Paldies jau iepriekš!

  3. Inga saka:

    Es te izlasiju tik daudz plusu-procesā un rezultātā!Idejas,izdoma,iesaistīšana,izvēles un iespējas! 5i I !

  4. Upesmeita saka:

    Izklausas jau nu looti! Laiks parādīs! Forši, ka uzdrīksties! Veiksmi!!!


Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s